Vi tilbyder 2019-04-01T06:07:27+00:00

Bådreparation i Århus og Østjylland - Professionél bådebygger - Alle former for reparationer udføres på glasfiber- og træbåde

Vi tilbyder

Vi tilbyder alle former for reparationer, renoveringer og ombygninger i glasfiber og træ på glasfiberbåde og træbåde. Endvidere udfører vi installation og reparation af udstyr i alle bådtyper.

Arbejdet udføres af erfaren og uddannet bådebygger fra mobilt værksted eller på vores egne faciliteter.

Reparation og service udføres i alle havne og marinaer, eller hvor du har din båd liggende. Vi udfører arbejde på både og fartøjer, typisk i Århus-området, det Midtjyske Søhøjland, den Østjyske kyst og resten af Østjylland.

Vi udfører flg. typer af arbejde på glasfiber-både og træbåde :

  • Glasfiber, karbon og komposit
  • Træ-reparationer og renovering
  • Reparation og installation af udstyr

Drejer det sig om reparation af motor eller sejl, henviser vi gerne til en af vores samarbejdspartnere, med speciale indenfor netop disse opgave-typer.

Glasfiber, karbon og komposit

Grundstødnings-skader/køl-skader/skader på fribord :

Vi fjerner ødelagt laminat, evt. ødelagte bundstokke, aptering m.m. og afmonterer evt. køl og genopbygger i nødvendigt omfang.

Ridser og krakelering i gelcoat :

Vi fjerner ødelagt gelcoat og evt. ødelagt laminat.  Der laves en farveprøve-test for at ramme bådens originale farve så godt som muligt. Laminat og gelcoat repareres , således det enten slet ikke, eller næsten ikke, kan ses, at der har været en skade.

Forsikringsskader :

Typiske forsikringsskader er forårsaget af grundstødning, påsejling, storm, hærværk eller tyveri.

For denne type af opgave starter vi med at besigtige skaden og vurdere skadens omfang. På grundlag af dette udarbejder vi et reparations-forslag og tager den efterfølgende dialog med forsikringsselskabet.

Glasfiberpest/Osmose :

Osmose – også kaldet glasfiberpest – opstår, når vandmolekylerne vandrer gennem gelcoat´en og ind i laminatet. Osmosen viser sig som små blærer i overfladen, og hvor blærerne lugter af eddike, hvis de punkteres. Osmose, der behandles i tide, og har et mindre omfang, har ingen betydning for skrogets styrke.

Ved osmose-angreb af større omfang, er løsningen at fjerne bundmaling, primer, ødelagt gelcoat og laminat (oftest kun det yderste lag laminat). Området skylles med fersk vand og og bunden skal efterfølgende tørre helt ud. Herefter opbygges bunden igen, og der prime´s med epoxy for at forebygge fremtidige angreb af osmose (glasfiberpest).

Bundbehandling :

Bundbehandling foretager vi også, når de gamle lag af maling ikke længere er intakte, når de ikke yder tilstrækkelig beskyttelse længere, eller når gamle lag af maling skaller af. Gammel bundmaling bliver fjernet og evt. også primer´en, hvis nødvendigt.

Herefter bygges en ny bund op, enten med traditionel bundmaling, eller med Copper-coat (epoxy med kobber pulver). Copper-coat´en beskytter mod osmose og holder i mange år, således man slipper for bundsmøring hvert år.

Træ-reparationer og renovering

Teak-dæk, teak-cockpit eller skridmønster :

Vi tilbyder montering og pålægning af nyt teak-dæk. Eller, hvis der er tilstrækkeligt teak-dæk i det gamle dæk, at foretage renovering af det gamle dæk.

Processen omkring montering og pålægning af teak-dæk er følgende :

  1. Alle beslag afmonteres og gammelt dæk fjernes.
  2. Eventuelle skader i glasfiberen repareres.
  3. Alle planker til dækket skæres op spejlskåret *)
  4. Dækket limes på normal vis uden skruer og propper
  5. Dækket fuges
  6. Beslag monteres igen, og båden er klar til rigning.

*) ´Spejlskåret´ betyder, at årene i træet er skåret på højkant. Formålet med dette er at opnå den bedste holdbarhed for træet.

Såfremt du selv har håndværksmæssige færdigheder, så kan arbejdet med at fjerne det gamle dæk og foretage af- og påmontering af beslag udføres af dig selv, iflg. aftale.

Ønsker du alternativer til et teak-dæk, laver vi også skridsikre dæk med skridmønster i gelcoat eller i treadmaster.

Aptering :

Er apteringen ved at være træt og slidt, eller skal der laves forbedringer, så kan vi også hjælpe med dette. Typiske apterings-opgaver er fex. :

  • Ny dørk
  • Nyt laminat på pantrybordet
  • Nyt salonbord
  • Ny nedgangsluge
  • Lakering af slidt finér
  • Udskiftning af udtjent finér, når det er i for ringe stand
  • Reparation eller udskiftning af skot

Nye vinduer :

Er det tid til udskiftning af vinduer pga. skader eller utætheder, så klarer vi også dette. Processen er som flg. :

  1. Afmontering af de gamle vinduer
  2. Fjernelse af gammel fugemasse
  3. Rengøring af vindues-indfatning
  4. Tilpasning af nye vinduer i glas, akryl eller polykarbonat
  5. Montering og fugning af nye vinduer

Reparation og installation af udstyr

Drejer det sig om reparation og installation af udstyr, så klarer vi også :

  • Skift af skrog-gennemføringer og sø-ventiler

Samt opgaver med montering af bl.a :

  • Bovpropel
  • Hækpropel
  • Ankerspil
  • Vindror
  • Selvstyrer/autopilot
  • Køleboks
  • Instrumenter
  • Solcelleanlæg
  • Oliefyr
  • Varmtvandsbeholder
  • Holding-tank
  • Nyt bådtoilet

Ligesom vi tager os af :

  • Maling og lakering af glasfiberbåde

Transit-sejlads

Endvidere tilbyder vi også transit-sejlads af sejlbåde og motorbåde i danske og europæiske farvande.

Forhør nærmere …

Kontakt os og hør nærmere om, hvorledes vi kan hjælpe med at gøre netop din båd klar til masser af gode timers problemfri sejlads !

Læs mere …   Forhør nærmere …   Bestil tilbud …